Επιστροφή

Ο Δήμαρχος Κοζάνης, Λάζαρος Μαλούτας απέστειλε ηλεκτρονικά αλλά και με προσωπική του επιστολή μία σειρά προτάσεων, που αφορούν στην αναθεώρηση των ρυθμίσεων του σχεδίου νόμου στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας

Επιστολή του Δημάρχου Κοζάνης προς την Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας

    Ο Δήμαρχος Κοζάνης, Λάζαρος Μαλούτας στο πλαίσιο της ανάρτησης του νέου αναπτυξιακού νόμου σε δημόσια διαβούλευση στο διαδίκτυο, η οποία ολοκληρώθηκε στις 23/08/2010, από το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, απέστειλε ηλεκτρονικά αλλά και με προσωπική του επιστολή μία σειρά προτάσεων, που αφορούν στην αναθεώρηση των ρυθμίσεων του σχεδίου νόμου.

 Η επιστολή είναι η ακόλουθη:


(Ολόκληρη η επιστολή -Αρχείο word)


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΝΟΜΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ
Γραφείο Τύπου
Δήμου Κοζάνης

Κοζάνη, 30 Αυγούστου 2010

Κυρία Υπουργέ,

Με αφορμή την δημόσια διαβούλευση του νέου αναπτυξιακού νόμου επιθυμώ να θέσω υπ’ όψιν σας μια σειρά από ζητήματα που αφορούν τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά του Νομού Κοζάνης και επιβάλλουν, κατά την γνώμη μου, την αναθεώρηση των ρυθμίσεων που προβλέπει το σχέδιο νόμου.
Όπως αναφέρεται στο Σ/Ν σκοπός των ενισχύσεων είναι η υποστήριξη των ιδιωτικών επενδύσεων, ώστε να προωθηθεί η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, η περιφερειακή σύγκλιση η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και η οικονομική κοινωνική συνοχή της χώρας. Για να υπηρετηθεί αυτός ο σκοπός απαιτείται να διαμορφωθεί ένα νέο επιχειρηματικό πρότυπο που θα βασίζετε στην ανταγωνιστικότητα την ποιότητα την εξωστρέφεια, την παραγωγή μεταφορά και αξιοποίηση της νέας γνώσης, την καινοτομία, την παραγωγική αναδιάρθρωση, την πράσινη επιχειρηματικότητα και την δημιουργία ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο για την προώθηση της ισόρροπης ανάπτυξης στη χώρα.


Τα τελευταία όμως χρόνια, η Δυτική Μακεδονία ο Ν. Κοζάνης, η Κοζάνη έχουν εισέλθει σε μια περίοδο έντονης κρίσης.
 Ο περιορισμός των εργαζομένων στη ΔΕΗ
 Τα υψηλά ποσοστά ανεργίας
 Τα χαμηλά ποσοστά απασχόλησης
 Η βάση του 10 για την εισαγωγή σε ΑΕΙ/ΤΕΙ
 Η δραματική συρρίκνωση της οικοδομικής δραστηριότητας
 Η μείωση του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ στην περιοχή
 Η πληθυσμιακή συρρίκνωση του Νομού
 Η διεθνής οικονομική κρίση,
έχουν περιορίσει ιδιαίτερα το παραγόμενο προϊόν στην περιοχή.
Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με το παλαιότερο κύμα αποβιομηχάνισης (ΑΕΒΑΛ, ΜΑΒΕ, ΕΛΣΙ), και την παρατεταμένη επενδυτική άπνοια, διαμορφώνουν ένα τοπίο ιδιαίτερα ζοφερό για το μέλλον της περιοχής. Ιδιαίτερα ζοφερό αφού πέρα από την αναμφισβήτητη περιβαλλοντική υποβάθμιση είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστική και η έλλειψη αναπτυξιακού προτύπου για την περιοχή. Η εικόνα αυτή αποτυπώνεται ζωντανά απ’ τα δεκάδες κλειστά καταστήματα στο εμπορικό κέντρο της πόλης. Η αγορά της πόλης μας στενάζει κάτω απ’ το βάρος τόσο των γενικότερων οικονομικών μέτρων αλλά και των δυσμενών οικονομικών – αναπτυξιακών εξελίξεων στην περιοχή μας.
Ο Πρωθυπουργός της χώρας στην ομιλία του στην Κοζάνη στις 10/09/2009 παρουσιάζοντας τις προτάσεις του για το μέλλον της περιοχής τόνισε πως "αργά ή γρήγορα ο λιγνίτης θα τελειώσει. Εμείς θέλουμε η Κοζάνη με την ενεργειακή της τεχνογνωσία να πρωτοστατήσει και στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και η ΔΕΗ να μπει δυνατά στις νέες και καθαρές τεχνολογίες σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ".
Με δεδομένα ότι ήδη η περιοχή εισήλθε στην μεταλιγνιτική περίοδο είναι φανερό ότι οι ανάγκες αυτές της περιοχής που περιγράφονται παραπάνω δεν υπηρετούνται κατά την γνώμη μου από το συζητούμενο Σ/Ν. Για άλλη μια φορά η περιοχή μας είναι δέσμια του υψηλού ΑΕΠ που φαίνεται να παράγεται στην περιοχή λόγω της εντονότατης παρουσίας της ΔΕΗ, και της καθοριστικής συμμετοχής της στο παραγόμενο προϊόν στο νομό.
Είναι αυτή λοιπόν η δραστηριότητα της ΔΕΗ που κατατάσσει το Ν. Κοζάνης στη Β΄ Ζώνη βάσει του παραγόμενου ΑΕΠ. Είναι αυτή η δραστηριότητα που παραγνωρίζοντας τα πραγματικά οικονομικά και αναπτυξιακά στοιχεία του Νομού, τον διαφοροποιεί απ’ τους υπόλοιπους Νομούς της Δυτικής Μακεδονίας.
Στο νομό Κοζάνης ξεκίνησε, και στο επόμενο διάστημα θα γίνεται ακόμα πιο φανερή, η αναδιάρθρωση της ηλεκτροπαραγωγής με την συρρίκνωση της λιγνιτικής παραγωγής (σήμερα μόλις ξεπερνάει το 50% όταν πριν μερικά χρόνια ήταν πάνω από 70%). Εάν σήμερα δεν δρομολογήσουμε μέτρα που να:
• Προσελκύουν τις ιδιωτικές επενδύσεις
• Δημιουργούν ένα ευνοϊκό περιβάλλον στην περιοχή για ΑΠΕ και καθαρές τεχνολογίες,
φοβάμαι πως στο άμεσο μέλλον η οικονομική κατάσταση του Νομού Κοζάνης θα επιδεινωθεί δραματικά .
Είναι λοιπόν ιδιαίτερα κρίσιμο ο Ν. Κοζάνης να ενταχθεί στην Γ΄ ζώνη ενισχύσεων προκειμένου να υπηρετούνται οι βασικοί σκοποί του Σ/Ν δηλαδή η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, η περιφερειακή σύγκλιση, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και η οικονομική και κοινωνική συνοχή της χώρας.

Ο Δήμαρχος Κοζάνης

Λάζαρος Μαλούτας

Συνημμένα : Παράρτημα στοιχείων
από ΕΣΥΕ, ΟΑΕΔ, Παρατηρητήριο.



ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

1. Πληθυσμιακή συρρίκνωση νομού


1961 1,82 %
1971 1,55 %
1981 1,51 %
1991 1,47 %
2001 1,41 %





2. Απασχόληση

• Είμαστε η περιφέρεια με τα μικρότερα ποσοστά απασχόλησης απ’ όλες τις περιφέρειες της χώρας.


1971 1,53 %
2001 1,19 %
Ποσοστό απασχολούμενων στο νομό Κοζάνης σε σχέση με τους απασχολουμένους σ’ όλη τη χώρα


3. Οικοδομική δραστηριότητα

• Ποσοστό της οικοδομικής δραστηριότητας στο νομό σε σχέση με την οικονομική δραστηριότητα στο σύνολο της χώρας (όγκος νέων οικοδομών)

1997 3,32 %
2001 1,56 %
2005 1,38 %
2009 0,93 %






• Το 1997 εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες νέων οικοδομών συνολικού όγκου 1.577.936 m3.Ενώ το 2009 μόλις 334.590 m3.

• Ο Νομός Κοζάνης έχει τον μεγαλύτερο αρνητικό μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής νέων οικοδομικών 2002-2008 (συρρίκνωση). Επισυνάπτεται πίνακας από μελέτη του Παρατηρητηρίου Εγνατία οδός.









4. Ανεργία

• Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (Μάιος 2010) η Δυτική Μακεδονία είναι απ’ τις περιφέρειες με τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας στη χώρα μας διαχρονικά (13.3% το Μάιο του 2010).
• Σύμφωνα με την Συνοπτική Έκθεση εγγεγραμμένων στο μητρώο του ΟΑΕΔ (Ιούνιος 2010) τον Ιούνιο στην Δ. Μακεδονία υπήρχαν 9125 μακροχρόνια ανέργων που αναζητούσαν εργασία, ενώ στο ίδιο διάστημα στη χώρα 190.087. Το ποσοστό των μακροχρόνιων ανέργων στην Δ. Μακεδονία ήταν 4,8% όταν η πληθυσμιακή αναλογία της περιφέρειας είναι μόλις 2,7%. Δηλαδή έχουμε περίπου διπλάσιο ποσοστό μακροχρόνια ανέργων απ’ ότι η υπόλοιπη χώρα.

5. Επίπεδο Ευημερίας Ανάπτυξης

Σύμφωνα με την επισυναπτόμενη κατάταξη των περιφερειών της ζώνης επιρροής της Εγνατίας οδού, που έγινε από το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού η θέση της Δυτ. Μακεδονίας είναι ιδιαίτερα δυσμενής τόσο στατικά όσο και δυναμικά.
¨….Στη συνέχεια, γίνεται μια απόπειρα κατάταξης των πέντε Περιφερειών της Ζώνης IV με βάση τα αποτελέσματα των δεικτών του Παρατηρητηρίου και με τη χρήση σύνθετων δεικτών2. Εδώ εφαρμόζεται η μέθοδος υπολογισμού του Σύνθετου Δείκτη Ευημερίας και Ανάπτυξης (ΣΔΕΑ)3, ο οποίος χρησιμοποιεί ως μεταβλητές μία σειρά αναπτυξιακών δεικτών. Συγκεκριμένα, για την κατάταξη των Περιφερειών με βάση τον ΣΔΕΑ επιλέχθηκαν οι ακόλουθοι δείκτες: μεταβολή πληθυσμού, ΑΕΠ ανά κάτοικο, ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, οικονομικώς ενεργός πληθυσμός, ποσοστό ανεργίας και εξωτερικό εμπόριο. Οι μεταβλητές που επιλέχθηκαν είναι: α) τα πλέον πρόσφατα απόλυτα μεγέθη των δεικτών, με βάση τα οποία γίνεται κατάταξη που εκφράζει τη στατική εικόνα των Περιφερειών και β) οι διαχρονικές μεταβολές των δεικτών, με βάση τις οποίες γίνεται κατάταξη που εκφράζει τη δυναμική εικόνα των Περιφερειών. Σημειωτέον ότι τα παραπάνω μεγέθη δεν είναι τα μόνα που προσδιορίζουν το επίπεδο ανάπτυξης μιας περιφέρειας. Μια ολοκληρωμένη μελέτη για την ιεράρχηση του επιπέδου ανάπτυξης και της δυναμικής των Περιφερειών, θα απαιτούσε τη χρήση και άλλων δεικτών που σχετίζονται με παραμέτρους αποτίμησης της περιφερειακής ανάπτυξης όπως, η καινοτομία και η γνώση, η ανταγωνιστικότητα, η κοινωνική συνοχή, η βιωσιμότητα, η κοινωνία της πληροφορίας κ.α. Στον Πίνακα 1 παρουσιάζεται η κατάταξη για την στατική και την δυναμική εικόνα των πέντε Περιφερειών, σύμφωνα με κάθε έναν από τους δείκτες που επιλέχθηκαν και σύμφωνα με τον ΣΔΕΑ.





Πίνακας 1: Κατάταξη Περιφερειών της Ζώνης Επιρροής IV
Περιφέρεια Πληθυσμός* ΑΕΠ ανά κάτοικο ΑΠΑ Ανεργία** Οικ. ενεργός πληθ.*** Εξαγωγές**** ΣΔΕΑ

2001 2001 -2006 2006 2000-2006 2005 2000-2005 2007 1999-2007 2007 1999-2007 2006 2004-2006 Στατική κατάταξη Δυναμική κατάταξη
Ήπειρος 4 1 3 2 4 4 4 2 4 1 5 4 5 1
Δυτική Μακεδονία 5 4 1 1 5 2 5 5 5 4 4 3 4 4
Κεντρική Μακεδονία 1 2 1 3 1 3 2 3 1 2 1 2 1 3
Ανατ. Μακεδονία & Θράκη 3 3 5 5 3 5 3 4 2 5 2 5 3 5
Θεσσαλία 2 5 4 4 2 1 1 1 3 3 3 1 2 2
*Η μεταβολή πληθυσμού 2001-2006 αναφέρεται στο μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής με βάση τις εκτιμήσεις της Eurostat
** Αναφέρεται στο ποσοστό της ανεργίας και την μεταβολή του. Η κλίμακα από 1 εως 5, ξενικάει από το μικρότερο ποσοστό ανεργίας προς το μεγαλύτερο.
*** Αναφέρεται στο ποσοστό του οικονιμώς ενεργού πληθυσμού στον συνολικό πληθυσμό άνω των 15 ετών.
****Αναφέρεται στις εξαγωγές της Περιφέρειας ως ποσοστό του ΑΕΠ
Έτσι προκύπτει πως με βάση το επίπεδο κοινωνικό-οικονομικής ανάπτυξης (απόλυτα μεγέθη και έτη αναφοράς 2001, 2005, 2006 και 2007) οι Περιφέρειες ιεραρχούνται ως εξής: Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Δυτική Μακεδονία και Ήπειρος. Σύμφωνα με τη δυναμική κατάταξη (ετήσιοι ρυθμοί μεταβολής), ως πιο αναπτυσσόμενες Περιφέρειες κατατάσσονται πρώτη η Ήπειρος δεύτερη η Θεσσαλία, τρίτη η Κεντρική Μακεδονία, τέταρτη η Δυτική Μακεδονία και πέμπτη η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη. Από τα παραπάνω προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
• Η Κεντρική Μακεδονία είναι σταθερά η πιο ανεπτυγμένη Περιφέρεια, χωρίς να διαφαίνονται τάσεις αλλαγής αυτής της κατάστασης.
• Η Θεσσαλία διατηρεί τη δεύτερη θέση και στις δύο κατατάξεις, με χαμηλά ποσοστά στην ανεργία, ενώ εμφανίζει και σημαντική μείωσή της.¨