4.2.3. Σταθμοί επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
Αρκετές παρατηρήσεις πάνω στη συγκεκριμένη δράση, καθώς ασχολούμαι προσωπικά για αρκετά χρόνια με την ηλεκτροκίνηση, ενώ είμαι ένας από τους ελάχιστους κατόχους ηλεκτρικού ιδιωτικού Ι.Χ. στην Κοζάνη:
1. Κατ’ αρχάς, ο σκοπός και μόνο της δράσης που είναι η δημιουργία νέων σταθμών επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αντίκειται στη φιλοσοφία της κυκλικής οικονομίας, κάτι που μια “έξυπνη πόλη” θα έπρεπε να τηρεί απρόσκοπτα. Αναφέρομαι φυσικά στους υφιστάμενους σταθμούς επαναφόρτισης, οι οποίοι είχαν τοποθετηθεί το 2014, στα πλαίσια του προγράμματος green e-motion. Υπάρχουν ακόμη τα εορταστικά άθρα εκείνης της περιόδου. Τότε λοιπόν, είχαν τοποθετηθεί 7 σταθμοί στην πόλη της Κοζάνης σε διάφορα κατάλληλα κατά κανόνα σημεία, και 1 σταθμός στο parking της Περιφέρειας στη ΖΕΠ. Οι σταθμοί ήταν ιδιοκτησία της (τότε) ενιαίας ΔΕΗ και κατασκευής της Ιταλικής enel, η οποία παρείχε και τη διαχειριστική πλατφόρμα. Είχαν μοιραστεί κάρτες σε ελάχιστους χρήστες. Έκτοτε, το πρόγραμμα έληξε, οι κάρτες αποσύρθηκαν, και οι σταθμοί παραμένουν τοτέμ, να μας θυμίζουν τον τρόπο υλοποίησης των έργων στην Ελλάδα. Η σωστή λοιπόν προσέγγιση, θα ήταν η επανενεργοποίηση των υφιστάμενων σταθμών. Δεν θα χρειαστούν έτσι νέες υποδομές (διασύνδεση στο δίκτυο κλπ), ενώ τμήμα του εξοπλισμού θα μπορέσει να αξιοποιηθεί. Αυτό θα μπορούσε να γίνει είτε αυτόνομα από το δήμο, είτε σε συνεργασία με μια από τις εταιρίες που δραστηριοποιούνται πλέον στην Ελλάδα στο χώρο της φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
2. Αναφέρεται στο κείμενο πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν “χαμηλές εκπομπές ρύπων”. Σε τι ακριβώς αναφέρεται ο συντάκτης; Στις εκπομπές CO2 των επιβατών; Απ’ όσο γνωρίζω, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων.
3. Η προμήθεια και τοποθέτηση σταθμών ταχείας φόρτισης (50kW+ DC) εντός του πολεοδομικού ιστού είναι ένα περιττό έξοδο. Το κόστος ενός σταθμού ταχείας φόρτισης είναι περί των €40000, ενώ απαιτεί επιπλέον ενισχυμένες γραμμές τροφοδοσίας από τον ΔΕΔΔΗΕ. Οι σταθμοί ταχείας φόρτισης (ταχυφορτιστές) τοποθετούνται κατά κανόνα επί των αυτοκινητόδρομων, ή σε μεγάλα εμπορικά κέντρα σε χώρες που η ηλεκτροκίνηση είναι επαρκώς διαδεδομένη. Η χρήση του ταχυφορτιστή είναι των 10-20 λεπτών της ώρας, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Αντίθετα, εντός των πόλεων τοποθετούνται κατά κανόνα σταθμοί ημιταχείας φόρτισης (22kW AC), το κόστος των οποίων κυμαίνεται κοντά στα €1000, στους οποίους ο χρήστης του ηλεκτρικού αυτοκινήτων θα σταθμεύσει για 1-2 ώρες για ανεφοδιασμό, ενώ ταυτόχρονα θα χρησιμοποιήσει τις υποδομές της πόλης (ο τουρίστας), ή θα τακτοποιήσει τις καθημερινές του υποχρεώσεις (ο κάτοικος της πόλης). Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνεται καθημερινά στο σπίτι, κατά τη διάρκεια της νύχτας. Αυτό που θα μπορούσε να προταθεί, θα ήταν ένα μοντέλο τοποθέτησης σταθμών φόρτισης σε χώρους στάθμευσης επί πεζοδρομίων για χρήση από πολίτες οι οποίοι δεν έχουν τη δυνατότητα στάθμευσης σε δικό τους χώρο για την επαναφόρτιση του οχήματος. Υπάρχουν διάφορες πιλοτικές υλοποιήσεις στο εξωτερικό, όπως για παράδειγμα τοποθέτηση του σταθμού εντός των πυλώνων ηλεκτροφωτισμού.
4. Η δημιουργία αυτόνομων ηλιακών σταθμών είναι μια ιδέα χωρίς κανένα απολύτως νόημα. Εάν ο δήμος θέλει να μετατοπίσει την ποσότητα ή το κόστος της ενέργειας από τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, καλύτερα να το κάνει συμμετέχοντας σε Ενεργειακές Κοινότητες και μέσω Virtual Net Metering.
5. Η αναγνώριση και ταυτοποίηση των χρηστών στους σταθμούς φόρτισης, είναι ένα ακόμη θέμα που θέλει προσοχή. Είδαμε πώς εξελίχθηκε το θέμα των σταθμών του green e-motion, στους οποίους δικαίωμα χρήσης είχαν 10 άτομα στην πόλη. Μόλις αποσύρθηκαν οι κάρτες, οι σταθμοί κατέστησαν άχρηστοι. Επομένως, θα πρέπει να υπάρξει μια πρόβλεψη για αποφυγή αντίστοιχου σεναρίου. Το ιδανικό σενάριο θα ήταν οι σταθμοί να μπορούν να ενεργοποιηθούν με τη χρήση μιας οποιαδήποτε RFID κάρτας, ακόμη και της κάρτας μέλους του super market. Η χρήση κάρτας είναι επιβεβλημένη, προκειμένου να υπάρχει μια στοιχειώδης ταυτοποίηση, αλλά και δυνατότητα κλειδώματος του καλωδίου φόρτισης στο σταθμό (εάν ο σταθμός δεν έχει ενσωματωμένο καλώδιο). Εάν γίνει προμήθεια σταθμών με ενσωματωμένο καλώδιο, τότε η φόρτιση θα μπορούσε να ξεκινά ακόμη και με τη σύνδεση του οχήματος και μόνο, χωρίς τη χρήση κάρτας ή εφαρμογής. Η αναγκαστική προμήθεια κάποιας κάρτας από κάποια υπηρεσία του δήμου αποτελεί περιττή γραφειοκρατική διαδικασία. Θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για κάποιον επισκέπτη της πόλης. Σε κάθε περίπτωση, εάν υπάρχει προσωρινή διακοπή σύνδεσης του σταθμού με το back office, η φόρτιση θα πρέπει να είναι άμεση και δωρεάν.
Κλείνοντας τη συγκεκριμένη παρέμβαση, θα ήθελα να σημειώσω πως έχω επανειλημμένως εκφράσει τη διαθεσιμότητά μου για συζήτηση, διατύπωση απόψεων και κατάθεση συμβουλών στο θέμα της ηλεκτροκίνησης διαχρονικά την τελευταία δεκαετία, σε διάφορους εκπροσώπους των δημοτικών αρχών. Ουδέποτε καλέστηκα για συμμετοχή σε κάποια επιτροπή.